Program Terminál Dokumentace  \ \   Novinky   / /  Ceník Kontakt

Nové funkce v SW Docházka 3000

Přehled vybraných nových funkcí v docházkovém systému.

Níže je zobrazen přehled několika verzí programu s popisem
nových funkcí v jednotlivých verzích. Pro podrobný přehled
všech nových funkcí programu klikněte zde.


Verze 9.61 z 6.8.2024:
Možnost prodloužit uznanou dobu o zadaný počet minut za určitých podmínek
V nastavení kategorií v menu "Kategorie / Editace kategorií" přibyl v růžové části parametrů nový soubor položek Natáhni odpracovanou dobu o ... minut pokud pracoval alespoň ... hodin. Toto umožňuje prodloužení uznané pracovní doby o zadaný počet minut při splnění uvedené minimální délky uznané doby. Lze to využít například v případě kdy požadujete aby program vykazoval přestávku dle Zákoníku práce po 6 hodinách, ale chcete její dobu započíst do uznané pracovní doby aby měli zaměstnanci dobu přestávky proplacenou. V tomto případě nastavíte natáhnutí pracovní doby o 30 minut pokud pracovník odpracoval alespoň 6:00 hodin. Tím první automaticky vkládanou přestávku přičtete do uznané doby i když by se za normální situace tato půlhodina přestávky neuznávala. Ale nastavení lze využít i v dalších případech, například pro odměňování při dodržování délky pracovní doby a podobně.

Verze 9.60 z 5.8.2024:
Vylepšen přehled a plánování obsazenosti pracovníků na směnách
V programu přibyl nový modul usnadňující plánování směn z pohledu přidělování zaměstnanců na směny a zpřehledňující zobrazení obsazenosti směn konkrétními zaměstnanci. Modul je přístupný přes nové tlačítko "Obsazenost směn", které administrátor najde ve svém menu "Kategorie / Denní rozpis směn" a zaměstnanci s vyšším právem editace docházky pak ve svém uživatelském menu v modré části "Ostatní / Denní rozpis". Ve sloupečcích jsou zobrazené dny a v řádcích typy směn (kategorií). Každá buňka samotného plánu pak obsahuje seznam přidělených zaměstnanců k této směně na uvedený den a také fond pracovní doby a interval začátku a konce pracovní doby pro tuto směnu a den týdne.
Po vstupu do modulu je zobrazen plán směn na aktuální týden a pomocí tlačítek ve vrchním menu lze období měnit. Dále jsou zde tlačítka umožňující omezit výpis jen na vámi požadované kategorie (směny) - tlačítko "Vybrat směny", možnost editace přidělení pracovníků na směny tlačítkem "Uprav plán směn", tlačítko pro tisk plánu směn na tiskárně či převod do PDF a dále možnost zobrazit i měsíční sumáře naplánovaných fondů pracovní doby pro jednotlivé zaměstnance zatržítkem "Měsíční sumáře", takže při plánování vidíte i rovnoměrnost rozložení plánu směn mezi jednotlivé zaměstnance a máte tak kontrolu nad tím, aby některý pracovník nebyl přetížený či naopak neměl naplánováno málo směn.
Volby je možné kombinovat, takže pokud chcete upravovat plán jen pro vybrané směny například pro určitý typ provozu či střediska, tak tlačítkem "Vybrat směny" aktivujete jen požadované typy směn a tlačítkem "Uprav plán směn" můžete na těchto směnách měnit přidělené pracovníky.
Změnu přidělení zaměstnanců na jednotlivé směny lze provádět dvěma způsoby podle toho, zda zatrhnete volbu "Plánovat v kalendáři" či nikoli. Pokud volba zatržena není, je nad plánem směn zobrazený výběrový formulář pro volbu dne, směny a přidělení pracovníka. Při zatržení volby pro plánování v kalendáři formulář zmizí a přímo v jednotlivých dnech a směnách se zobrazí výběrové okýnko pro přidání nového zaměstnance na směnu, což může být intuitivnější způsob přidělování zaměstnanců na směny. Program samozřejmě nabízí k přidělení jen ty pracovníky, kteří mají nastavený směnný provoz (povolený osobní rozpis směn) v editaci údajů zaměstnanců, takže je přidělování ještě o to přehlednější.
Pokud má některý z přidělených zaměstnanců u konkrétního dne a směny naplánovanou na tento den celodenní absenci, například dovolenou, služební cestu, náhradní volno nebo je třeba nemocný nebo má naplánovanou návštěvu lékaře atd., je u jeho jména zobrazena ikona s touto informací, takže omylem nenaplánujete směnu někomu kdo v daný den nebude v práci. V nadpisu sloupečků s datumy a názvy dnů je poznat i případný státní svátek, takže pokud nemáte nepřetržitý provoz, poznáte že na tento den nemáte směny přidělovat.
Vše je podrobně i s obrázky a příklady popsáno v PDF příručce "Nastavení směn", kterou najdete přímo v programu v menu "Firma / Návody PDF".

Verze 9.59 z 16.7.2024:
Možnost přímého přihlášení do stravovacího systému a nový vzhled modulu obědů
Od této verze bylo vylepšeno grafické rozhraní pro objednávání obědů u běžných strávníků, takže odpovídá grafickému vzhledu ostatních částí programu. Dále je možné od této verze použít přímo přihlášení do stravovacího systému bez nutnosti přihlášení do docházky a klikání na tlačítko Obědy v části Ostatní. Pokud chcete, aby se strávníci hlásili rovnou do objednávek obědů, stačí když ze svého PC ve webovém prohlížeči zadají adresu hlavního PC docházky (serveru) doplněnou o /dochazka2001/stravalogin.php Například pokud má váš server docházky IP adresu 192.168.1.10, tak strávníkům pro přihlášení do obědů sdělíte tento odkaz:
http://192.168.1.10/dochazka2001/stravalogin.php
nebo se místo IP adresy použije doménové jméno hlavního PC docházky. Pokud je v docházkovém systému zadáno více firem, nejprve vybere strávník při přihlašování tu firmu do jejíhož stravovacího systému se chce přihlásit. Poté se už hlásí svým osobním číslem strávníka (v docházce označeno jako Index) a heslem. Když je v systému jen jediná firma, výběr firmy se přeskočí a hned se zobrazí formulář pro přihlášení osobním číslem a heslem. Protože některé firmy používají tento způsob přihlášení do obědů i pro strávníky z řad veřejnosti a mají tedy docházkový server přístupný z internetu, nevybírá se jméno strávníka ze jmenného seznamu zaměstnanců zaregistrovaných v docházce v editaci údajů zaměstnanců. Pro větší anonymitu a ochranu osobních údajů se nezobrazuje výběrový seznam se jmény strávníků, ale použije se anonymní osobní číslo (v docházce označeno jako Index). Rovněž doporučujeme zprovoznit https protokol pro ochranu přenášených dat šifrováním (viz v docházce v menu Firma / Návody PDF / Nastavení HTTPS). Přihlašovací heslo nesmí být prázdné. Pokud by měl strávník u svého záznamu v administraci v menu Zaměstnanci / Editace údajů nevyplněné heslo (ikona odemčeného zámečku), není možné takového strávníka tímto způsobem přihlásit. Opět z důvodu ochrany a zabezpečení účtu. Pracovník tedy vyplní své osobní číslo, dále heslo a nakonec klikne na Přihlásit. Program ověří platnost údajů. Pokud není vše v pořádku, přihlášení je zamítnuto. V opačném případě se spustí přesměrování do stravovacího systému, strávník je informován úspěšném přihlášení a během vteřiny se načte nový vzhled s možností objednávek stravy a dalších funkcí v modulu obědů dle přidělených práv tomuto strávníkovi.
Pokud by vám u této metody nevyhovovalo to, že strávník si musí pamatovat i své osobní číslo, lze v menu "Ostatní / Obědy / Možnosti přihlášení" přepnout položku "Způsob identifikace strávníka" z výchozí volby "Identifikace osobním číslem a heslem" na volbu "Identifikace výběrem jména ze seznamu a heslem".

Přehled možností přihlášení do modulu stravy a přihlášení jedním kliknutím
V administrátorském menu "Ostatní / Obědy" přibyla nová položka Možnosti přihlášení. Ta popisuje 3 možnosti přihlášení strávníků do modulu obědů.
Jednak klasický přístup přes uživatelské menu docházky a jeho část Ostatní, tlačítko Obědy.
Dále výše popsaná metoda přihlášení pomocí osobního čísla a hesla.
A třetí nová možnost pomocí odkazu s unikátním hešem, tedy bez nutnosti ručního výběru zaměstnance a zadávání hesla, což je vhodné pro snadné a rychlé přihlášení přímo do obědů jedním kliknutím na odkaz či ikonu. Tuto metodu je zde ale potřeba nejprve povolit. Pokud jí povolíte, zobrazí se seznam odkazů s přihlašovacími heši pro jednotlivé strávníky. Těm pak zašlete jejich odkazy například e-mailem nebo si vytvoří ikonu na ploše svého PC pravým tlačítkem myši přes volbu Nový / Zástupce a jako umístění položky vloží zaslaný odkaz. Pokud tedy tento typ přihlášení povolíte, je přihlášení do obědů pro strávníky záležitost jednoho kliknutí. Metoda se hodí i pro integraci stravovacího systému docházky do jiných aplikací, například do vašeho intranetového firemního webu kde si přihlášení a ověření uživatelů řešíte třeba přes Active Directory a nechcete tedy strávníky zatěžovat dvojím přihlašováním. Tabulku s přihlašovacími odkazy pro jednotlivé strávníky lze buď vytisknout pomocí tlačítka pro tisk dole pod tabulkou, nebo pomocí tlačítka CSV uložit do textového souboru pro další programové zpracování, například pro import do vašeho systému pro intranetový web.

Strávníci vidí náhled na jídelníček a objednaná jídla v dalším období
Běžní strávníci se základním právem objednávek mají v menu "Ostatní / Obědy" pod stávající částí pro objednávky jídla nově i náhled na jídelníček v dalším období do budoucna a vidí i jaká jídla mají na který den objednána. A to až měsíc dopředu. Navíc mají u každého dne s jídelníčkem a objednávkami tlačítko Uprav přes které se mohou do tohoto dne rovnou přepnout a objednávky v něm měnit, přidávat a rušit. Takže mají k dispozici rychlý náhled jídel a svých objednávek najednou až na měsíc dopředu a nemusí pracně procházet vše den po dni tak jako to bylo doposud. Přehled objednávek i samotné objednávání jídel přes PC je tak nyní pohodlnější, přehlednější a rychlejší.

Zlepšeno zabezpečení webového rozhraní stravovacího systému
Systém nyní používá výrazně vylepšené zabezpečení při práci strávníků s webovým rozhraním modulu objednávek obědů. Při každé akci se kontrolují silnější heše hesla strávníka, čímž je lépe zamezeno možnému podstrčení falešných údajů do přenášených dat v komunikaci se serverem docházky a tím i riziku změny objednávek jiného uživatele.
Všechny 3 typy přihlašování se logují do databáze, takže je lze dohledat v menu "Firma / Historie logování". Navíc je v systému zapnuta ochrana proti útoku hrubou silou, takže pokud by se útočník snažil ze svého PC v rychlém sledu automatizovaně posílat pokusy o přihlášení s různými ID strávníka a hesly nebo heši, systém toto detekuje a umožní vyhodnotit jen jedno přihlášení ze stejné IP adresy za vteřinu, takže útok hrubou silou je bezpředmětný, protože je časově neefektivní.

Verze 9.58 z 25.6.2024:
U terminálů BM-Finger lze obnovit smazané terminály
Pokud by vám z nějakého důvodu přestal komunikovat některý terminál BM-Finger připojený do sítě LAN, například někdo překopl kabel přes který je terminál připojený, nebo došlo k přerušení síťového spojení se vzdálenou pobočkou na které je terminál umístěný či podobně, a vy do provedení opravy závady v síti LAN terminál z programu vymažete (aby se vám stále dokola neobjevovala chybová hlášení o neúspěšném přenosu dat), uloží si program při výmazu terminálu jeho nastavení konfigurace do záložní tabulky databáze. Jakmile správce IT nebo poskytovatel datového připojení závadu v počítačové síti opraví a vy budete chtít terminál opět do programu vrátit aby se z něj zase načítala data, není nutné zadávat terminál do programu znovu ručně a pamatovat si jeho původní parametry, ale lze jej obnovit v menu "Firma / Terminály BM-Finger" přes nové tlačítko "Smazané terminály". Tímto způsobem lze vlastně dočasně odpojený terminál jakoby deaktivovat a po opětovném zprovoznění jej opět do programu vrátit aniž by bylo nutné pamatovat si jeho původní nastavení, tedy IP adresu, port, typ či formát a název.

Lze vzájemně kopírovat nastavení kategorií s nastavením práce a absencí mezi sebou
V případě, kdy chcete některou existující kategorii nastavit podle jiné již také zadané kategorie, je od této verze možné kopírovat konfiguraci kategorií mezi sebou. Funkce je dostupná v menu "Kategorie / Editace kategorií" dole přes nové tlačítko "Zkopíruj nastavení mezi kategoriemi". Zkopíruje se nejen nastavená pro výpočet pracovní doby, přesčasů, přerušení, absencí, přestávek, ořezání a posunů čipnutých časů příchodů a odchodů a další parametry z editace kategorií, ale při kopírování lze také programu říct, zda má podle vzorové kategorie nastavit i další parametry v ostatních částech programu kde se bude cílová kategorie nastavovat dle vzorové. Jedná se například o nastavení plovoucích kategorií a kalendářů osobních rozpisů směn, nastavení automatických kategorií, nastavení kategorií pro povolení určitých typů práce či zakázek, samozřejmě výchozí kategorie zadaná pracovníkům v editaci údajů zaměstnanců a také v podmínkách pro specifické nastavení posouvání časů čipnutých příchodů a odchodů. Tuto funkcionalitu lze využít i v případě, kdy chcete nějakou stávající kategorii vymazat a potřebujete aby její konfiguraci, zaměstnance, rozpisy směn a všechny další parametry převzala některá jiná již existující kategorie. Rovněž lze tímto způsobem přesunout zaměstnance rozdělené původně do více různých kategorií souhrnně do jedné společné kategorie se společným nastavením všech parametrů výpočtů pracovní doby, absencí, přesčasů, přestávek, noční práce, práce ve svátky a o víkendu, zaokrouhlování a posouvání časů příchodů či odchodů a všech dalších parametrů.

Verze 9.57 ze 18.6.2024:
Možnost odhlásit zaměstnance z uživatelského menu a zakázat jim dočasně přihlášení
Program nově umožňuje zjistit kteří zaměstnanci či vedoucí jsou aktuálně přihlášení do uživatelského menu a lze vynutit jejich odhlášení. Což může být výhodné například při provádění uzávěrky kdy nechcete aby během ní dělali uživatelé či vedoucí nějaké změny nebo když z nějakého jiného důvodu potřebujete dočasně povolit přístup jen pro administrátora a potřebujete aby v programu nebyl nikdo jiný přihlášený. Stav aktuálně přihlášených zaměstnanců do uživatelského menu nalezne administrátor v menu "Firma / Historie logování" kde přibyla nahoře nová sekce "Přehled aktuálně přihlášených zaměstnanců pracujících s programem". Pokud jsou v programu právě přihlášení nějací zaměstnanci do uživatelského menu, jsou v nové tabulce zobrazena jejich jména, IP adresy počítačů a poslední zaznamenaný čas aktivity menu. Ten se aktualizuje zhruba každých 30 vteřin, takže pokud by se uživatel z programu odhlásil tak, že prostě vypne prohlížeč nebo počítač, zhruba do minuty až dvou z tabulky přihlášených zaměstnanců jeho záznam zmizí.
Pokud byste chtěli vynutit odhlášení zaměstnanců z programu a zablokovat možnost nových přihlášení, lze to pomocí tlačítka "Zakázat přihlašování uživatelů do programu". Poté se již nikdo nebude moci přihlásit a ti, kteří jsou aktuálně přihlášeni, budou nejpozději do 2 minut odhlášeni. Časový interval můžete nastavit v položce "Uživatelské menu testuje zákaz přihlášení každých ... vteřin" i na jinou hodnotu než je výchozí. Poté lze tlačítkem "Aktualizovat výpis přihlášených" sledovat, jak systém postupně jednotlivé zaměstnance odhlašuje.
Tato nová funkcionalita tedy umožní přepnout program do jednouživatelského módu, kdy se může přihlásit jedině administrátor a všichni ostatní jsou odhlášeni. Což se hodí například při provádění uzávěrky pro mzdy nebo přípravě nějakých velkých sumární sestav, hromadných výpočtů a exportů které mohou trvat delší dobu a odhlášením ostatních snížíte zátěž serveru docházky a zlepšíte si odezvu systému ve firmách se stovkami či tisíci zaměstnanců. Dále se odhlášení ostatních zaměstnanců může ve velkých firmách hodit při záloze databáze, migraci serveru či aktualizaci programu na nejnovější verzi a podobně.

Lze vypsat tabulku zaměstnanců v pracovním poměru dle zadaného období
Pokud potřebujete dohledat, kteří zaměstnanci u vás pracovali v určitém období, lze to nově provést v menu "Zaměstnanci / Editace údajů" přes nové tlačítko "Prac.poměry dle období". Ve spodním formuláři zadáte období ve kterém chcete dohledat zaměstnance, kteří u vás tou dobou pracovali. Program poté prohledá databázi a vypíše všechny pracovníky, kteří měli ve zvoleném období načipovanou nějakou docházku nebo alespoň absenci. Hledá jak mezi právě aktivními zaměstnanci, tak mezi těmi, kteří již pracovní poměr ukončili. Tedy i mezi deaktivovanými a také mezi zaměstnanci kteří již byli z programu i vymazaní a program se je snaží najít v archivu. Pokud tedy dostanete požadavek například od nějakého úřadu či policie dohledat všechny pracovníky zaměstnané ve vaší firmě v určitém období, lze to nyní snadno provést. Pomocí zatržítka Tisk lze sestavu rovnou nechat i vytisknout na tiskárně či uložit do PDF. Tlačítkem Náhled ve sloupečku Docházka lze zobrazit i výpis docházky dohledaného zaměstnance ve zkoumaném období.

 Program Terminál Dokumentace  \ \   Novinky   / /  Ceník Kontakt
Docházkový systém Docházka 3000 se snadným ovládáním a načítáním dat z docházkových terminálů.