Verze 9.61 z 6.8.2024:
Možnost prodloužit uznanou dobu o zadaný počet minut za určitých podmínek
V nastavení kategorií v menu "Kategorie / Editace kategorií" přibyl v růžové
části parametrů nový soubor položek Natáhni odpracovanou dobu o ... minut pokud pracoval
alespoň ... hodin. Toto umožňuje prodloužení uznané pracovní doby o zadaný počet minut
při splnění uvedené minimální délky uznané doby. Lze to využít například v případě kdy
požadujete aby program vykazoval přestávku dle Zákoníku práce po 6 hodinách, ale chcete její
dobu započíst do uznané pracovní doby aby měli zaměstnanci dobu přestávky proplacenou.
V tomto případě nastavíte natáhnutí pracovní doby o 30 minut pokud pracovník odpracoval
alespoň 6:00 hodin. Tím první automaticky vkládanou přestávku přičtete do uznané doby i když
by se za normální situace tato půlhodina přestávky neuznávala. Ale nastavení lze
využít i v dalších případech, například pro odměňování při dodržování délky pracovní doby
a podobně.
Verze 9.60 z 5.8.2024:
Vylepšen přehled a plánování obsazenosti pracovníků na směnách
V programu přibyl nový modul usnadňující plánování směn z pohledu přidělování
zaměstnanců na směny a zpřehledňující zobrazení obsazenosti směn konkrétními zaměstnanci.
Modul je přístupný přes nové tlačítko "Obsazenost směn", které administrátor
najde ve svém menu "Kategorie / Denní rozpis směn" a zaměstnanci s vyšším
právem editace docházky pak ve svém uživatelském menu v modré části "Ostatní / Denní
rozpis". Ve sloupečcích jsou zobrazené dny a v řádcích typy směn (kategorií).
Každá buňka samotného plánu pak obsahuje seznam přidělených zaměstnanců k této směně
na uvedený den a také fond pracovní doby a interval začátku a konce pracovní doby
pro tuto směnu a den týdne.
Po vstupu do modulu je zobrazen plán směn na aktuální týden a pomocí tlačítek ve
vrchním menu lze období měnit. Dále jsou zde tlačítka umožňující omezit výpis jen
na vámi požadované kategorie (směny) - tlačítko "Vybrat směny",
možnost editace přidělení pracovníků na směny tlačítkem "Uprav plán směn",
tlačítko pro tisk plánu směn na tiskárně či převod do PDF a dále možnost zobrazit
i měsíční sumáře naplánovaných fondů pracovní doby pro jednotlivé zaměstnance zatržítkem
"Měsíční sumáře", takže při plánování vidíte i rovnoměrnost rozložení plánu směn
mezi jednotlivé zaměstnance a máte tak kontrolu nad tím, aby některý pracovník nebyl
přetížený či naopak neměl naplánováno málo směn.
Volby je možné kombinovat, takže pokud chcete upravovat plán jen pro vybrané směny
například pro určitý typ provozu či střediska, tak tlačítkem "Vybrat směny"
aktivujete jen požadované typy směn a tlačítkem "Uprav plán směn"
můžete na těchto směnách měnit přidělené pracovníky.
Změnu přidělení zaměstnanců na jednotlivé směny lze provádět dvěma způsoby
podle toho, zda zatrhnete volbu "Plánovat v kalendáři" či nikoli.
Pokud volba zatržena není, je nad plánem směn zobrazený výběrový formulář pro
volbu dne, směny a přidělení pracovníka. Při zatržení volby pro plánování
v kalendáři formulář zmizí a přímo v jednotlivých dnech a směnách se zobrazí
výběrové okýnko pro přidání nového zaměstnance na směnu, což může být intuitivnější
způsob přidělování zaměstnanců na směny. Program samozřejmě nabízí k přidělení
jen ty pracovníky, kteří mají nastavený směnný provoz (povolený osobní rozpis směn)
v editaci údajů zaměstnanců, takže je přidělování ještě o to přehlednější.
Pokud má některý z přidělených zaměstnanců u konkrétního dne a směny naplánovanou
na tento den celodenní absenci, například dovolenou, služební cestu, náhradní volno nebo
je třeba nemocný nebo má naplánovanou návštěvu lékaře atd., je u jeho jména
zobrazena ikona s touto informací, takže omylem nenaplánujete směnu někomu
kdo v daný den nebude v práci. V nadpisu sloupečků s datumy a názvy dnů je poznat
i případný státní svátek, takže pokud nemáte nepřetržitý provoz, poznáte že na tento
den nemáte směny přidělovat.
Vše je podrobně i s obrázky a příklady popsáno v PDF příručce "Nastavení směn",
kterou najdete přímo v programu v menu "Firma / Návody PDF".
Verze 9.59 z 16.7.2024:
Možnost přímého přihlášení do stravovacího systému a nový vzhled modulu obědů
Od této verze bylo vylepšeno grafické rozhraní pro objednávání obědů u běžných strávníků,
takže odpovídá grafickému vzhledu ostatních částí programu. Dále je možné od této verze použít
přímo přihlášení do stravovacího systému bez nutnosti přihlášení do docházky a klikání na tlačítko
Obědy v části Ostatní. Pokud chcete, aby se strávníci hlásili rovnou do objednávek obědů,
stačí když ze svého PC ve webovém prohlížeči zadají adresu hlavního PC docházky (serveru)
doplněnou o /dochazka2001/stravalogin.php Například pokud má váš server docházky
IP adresu 192.168.1.10, tak strávníkům pro přihlášení do obědů sdělíte tento odkaz:
http://192.168.1.10/dochazka2001/stravalogin.php
nebo se místo IP adresy použije doménové jméno hlavního PC docházky. Pokud je v docházkovém systému zadáno
více firem, nejprve vybere strávník při přihlašování tu firmu do jejíhož stravovacího systému se chce přihlásit.
Poté se už hlásí svým osobním číslem strávníka (v docházce označeno jako Index) a heslem. Když je v
systému jen jediná firma, výběr firmy se přeskočí a hned se zobrazí formulář pro přihlášení osobním číslem
a heslem. Protože některé firmy používají tento způsob přihlášení do obědů i pro strávníky z řad
veřejnosti a mají tedy docházkový server přístupný z internetu, nevybírá se jméno strávníka ze jmenného
seznamu zaměstnanců zaregistrovaných v docházce v editaci údajů zaměstnanců. Pro větší anonymitu a
ochranu osobních údajů se nezobrazuje výběrový seznam se jmény strávníků, ale použije se anonymní
osobní číslo (v docházce označeno jako Index). Rovněž doporučujeme zprovoznit https protokol
pro ochranu přenášených dat šifrováním (viz v docházce v menu Firma / Návody PDF / Nastavení HTTPS).
Přihlašovací heslo nesmí být prázdné. Pokud by měl strávník u svého záznamu v administraci v
menu Zaměstnanci / Editace údajů nevyplněné heslo (ikona odemčeného zámečku), není možné
takového strávníka tímto způsobem přihlásit. Opět z důvodu ochrany a zabezpečení účtu.
Pracovník tedy vyplní své osobní číslo, dále heslo a nakonec klikne na Přihlásit. Program ověří platnost údajů.
Pokud není vše v pořádku, přihlášení je zamítnuto. V opačném případě se spustí přesměrování do stravovacího
systému, strávník je informován úspěšném přihlášení a během vteřiny se načte nový vzhled s možností
objednávek stravy a dalších funkcí v modulu obědů dle přidělených práv tomuto strávníkovi.
Pokud by vám u této metody nevyhovovalo to, že strávník si musí pamatovat i své osobní číslo, lze
v menu "Ostatní / Obědy / Možnosti přihlášení" přepnout položku "Způsob identifikace strávníka"
z výchozí volby "Identifikace osobním číslem a heslem" na volbu "Identifikace výběrem jména
ze seznamu a heslem".
Přehled možností přihlášení do modulu stravy a přihlášení jedním kliknutím
V administrátorském menu "Ostatní / Obědy" přibyla nová položka Možnosti přihlášení.
Ta popisuje 3 možnosti přihlášení strávníků do modulu obědů.
Jednak klasický přístup přes uživatelské menu docházky a jeho část Ostatní, tlačítko Obědy.
Dále výše popsaná metoda přihlášení pomocí osobního čísla a hesla.
A třetí nová možnost pomocí odkazu s unikátním hešem, tedy bez nutnosti ručního výběru zaměstnance
a zadávání hesla, což je vhodné pro snadné a rychlé přihlášení přímo do obědů jedním kliknutím na
odkaz či ikonu. Tuto metodu je zde ale potřeba nejprve povolit. Pokud jí povolíte, zobrazí
se seznam odkazů s přihlašovacími heši pro jednotlivé strávníky. Těm pak zašlete jejich odkazy
například e-mailem nebo si vytvoří ikonu na ploše svého PC pravým tlačítkem myši přes volbu
Nový / Zástupce a jako umístění položky vloží zaslaný odkaz. Pokud tedy tento typ
přihlášení povolíte, je přihlášení do obědů pro strávníky záležitost jednoho kliknutí. Metoda
se hodí i pro integraci stravovacího systému docházky do jiných aplikací, například do vašeho
intranetového firemního webu kde si přihlášení a ověření uživatelů řešíte třeba přes Active
Directory a nechcete tedy strávníky zatěžovat dvojím přihlašováním. Tabulku s přihlašovacími
odkazy pro jednotlivé strávníky lze buď vytisknout pomocí tlačítka pro tisk dole pod tabulkou,
nebo pomocí tlačítka CSV uložit do textového souboru pro další programové zpracování, například
pro import do vašeho systému pro intranetový web.
Strávníci vidí náhled na jídelníček a objednaná jídla v dalším období
Běžní strávníci se základním právem objednávek mají v menu "Ostatní / Obědy" pod stávající
částí pro objednávky jídla nově i náhled na jídelníček v dalším období do budoucna a vidí i jaká
jídla mají na který den objednána. A to až měsíc dopředu. Navíc mají u každého dne s jídelníčkem
a objednávkami tlačítko Uprav přes které se mohou do tohoto dne rovnou přepnout a objednávky
v něm měnit, přidávat a rušit. Takže mají k dispozici rychlý náhled jídel a svých objednávek
najednou až na měsíc dopředu a nemusí pracně procházet vše den po dni tak jako to bylo doposud.
Přehled objednávek i samotné objednávání jídel přes PC je tak nyní pohodlnější, přehlednější
a rychlejší.
Zlepšeno zabezpečení webového rozhraní stravovacího systému
Systém nyní používá výrazně vylepšené zabezpečení při práci strávníků s webovým
rozhraním modulu objednávek obědů. Při každé akci se kontrolují silnější heše hesla strávníka,
čímž je lépe zamezeno možnému podstrčení falešných údajů do přenášených dat v komunikaci
se serverem docházky a tím i riziku změny objednávek jiného uživatele.
Všechny 3 typy přihlašování se logují do databáze, takže je lze dohledat v menu
"Firma / Historie logování". Navíc je v systému zapnuta ochrana proti útoku
hrubou silou, takže pokud by se útočník snažil ze svého PC v rychlém sledu automatizovaně
posílat pokusy o přihlášení s různými ID strávníka a hesly nebo heši, systém toto detekuje
a umožní vyhodnotit jen jedno přihlášení ze stejné IP adresy za vteřinu, takže útok
hrubou silou je bezpředmětný, protože je časově neefektivní.
Verze 9.58 z 25.6.2024:
U terminálů BM-Finger lze obnovit smazané terminály
Pokud by vám z nějakého důvodu přestal komunikovat některý terminál BM-Finger připojený
do sítě LAN, například někdo překopl kabel přes který je terminál připojený, nebo došlo
k přerušení síťového spojení se vzdálenou pobočkou na které je terminál umístěný či podobně,
a vy do provedení opravy závady v síti LAN terminál z programu vymažete (aby se vám
stále dokola neobjevovala chybová hlášení o neúspěšném přenosu dat), uloží si program
při výmazu terminálu jeho nastavení konfigurace do záložní tabulky databáze. Jakmile
správce IT nebo poskytovatel datového připojení závadu v počítačové síti opraví
a vy budete chtít terminál opět do programu vrátit aby se z něj zase načítala data,
není nutné zadávat terminál do programu znovu ručně a pamatovat si jeho původní parametry,
ale lze jej obnovit v menu "Firma / Terminály BM-Finger" přes nové
tlačítko "Smazané terminály". Tímto způsobem lze vlastně dočasně odpojený
terminál jakoby deaktivovat a po opětovném zprovoznění jej opět do programu vrátit
aniž by bylo nutné pamatovat si jeho původní nastavení, tedy IP adresu, port, typ
či formát a název.
Lze vzájemně kopírovat nastavení kategorií s nastavením práce a absencí mezi sebou
V případě, kdy chcete některou existující kategorii nastavit podle jiné již také zadané kategorie,
je od této verze možné kopírovat konfiguraci kategorií mezi sebou. Funkce je dostupná v menu
"Kategorie / Editace kategorií" dole přes nové tlačítko "Zkopíruj nastavení mezi
kategoriemi". Zkopíruje se nejen nastavená pro výpočet pracovní doby, přesčasů, přerušení,
absencí, přestávek, ořezání a posunů čipnutých časů příchodů a odchodů a další parametry z editace
kategorií, ale při kopírování lze také programu říct, zda má podle vzorové kategorie
nastavit i další parametry v ostatních částech programu kde se bude cílová kategorie nastavovat
dle vzorové. Jedná se například o nastavení plovoucích kategorií a kalendářů osobních rozpisů
směn, nastavení automatických kategorií, nastavení kategorií pro povolení určitých
typů práce či zakázek, samozřejmě výchozí kategorie zadaná pracovníkům v editaci údajů
zaměstnanců a také v podmínkách pro specifické nastavení posouvání časů čipnutých
příchodů a odchodů. Tuto funkcionalitu lze využít i v případě, kdy chcete nějakou
stávající kategorii vymazat a potřebujete aby její konfiguraci, zaměstnance, rozpisy směn
a všechny další parametry převzala některá jiná již existující kategorie. Rovněž lze
tímto způsobem přesunout zaměstnance rozdělené původně do více různých kategorií
souhrnně do jedné společné kategorie se společným nastavením všech parametrů výpočtů
pracovní doby, absencí, přesčasů, přestávek, noční práce, práce ve svátky a o víkendu,
zaokrouhlování a posouvání časů příchodů či odchodů a všech dalších parametrů.
Verze 9.57 ze 18.6.2024:
Možnost odhlásit zaměstnance z uživatelského menu a zakázat jim dočasně přihlášení
Program nově umožňuje zjistit kteří zaměstnanci či vedoucí jsou aktuálně přihlášení do uživatelského
menu a lze vynutit jejich odhlášení. Což může být výhodné například při provádění uzávěrky kdy
nechcete aby během ní dělali uživatelé či vedoucí nějaké změny nebo když z nějakého jiného důvodu
potřebujete dočasně povolit přístup jen pro administrátora a potřebujete aby v programu nebyl nikdo
jiný přihlášený. Stav aktuálně přihlášených zaměstnanců do uživatelského menu nalezne administrátor
v menu "Firma / Historie logování" kde přibyla nahoře nová sekce "Přehled aktuálně přihlášených
zaměstnanců pracujících s programem". Pokud jsou v programu právě přihlášení nějací zaměstnanci
do uživatelského menu, jsou v nové tabulce zobrazena jejich jména, IP adresy počítačů a poslední
zaznamenaný čas aktivity menu. Ten se aktualizuje zhruba každých 30 vteřin, takže pokud by se
uživatel z programu odhlásil tak, že prostě vypne prohlížeč nebo počítač, zhruba do minuty až
dvou z tabulky přihlášených zaměstnanců jeho záznam zmizí.
Pokud byste chtěli vynutit odhlášení zaměstnanců z programu a zablokovat možnost nových přihlášení,
lze to pomocí tlačítka "Zakázat přihlašování uživatelů do programu". Poté se již nikdo
nebude moci přihlásit a ti, kteří jsou aktuálně přihlášeni, budou nejpozději do 2 minut odhlášeni.
Časový interval můžete nastavit v položce "Uživatelské menu testuje zákaz přihlášení
každých ... vteřin" i na jinou hodnotu než je výchozí. Poté lze tlačítkem "Aktualizovat
výpis přihlášených" sledovat, jak systém postupně jednotlivé zaměstnance odhlašuje.
Tato nová funkcionalita tedy umožní přepnout program do jednouživatelského módu, kdy se může
přihlásit jedině administrátor a všichni ostatní jsou odhlášeni. Což se hodí například při
provádění uzávěrky pro mzdy nebo přípravě nějakých velkých sumární sestav, hromadných výpočtů a exportů
které mohou trvat delší dobu a odhlášením ostatních snížíte zátěž serveru docházky a zlepšíte
si odezvu systému ve firmách se stovkami či tisíci zaměstnanců. Dále se odhlášení ostatních zaměstnanců
může ve velkých firmách hodit při záloze databáze, migraci serveru či aktualizaci programu na
nejnovější verzi a podobně.
Lze vypsat tabulku zaměstnanců v pracovním poměru dle zadaného období
Pokud potřebujete dohledat, kteří zaměstnanci u vás pracovali v určitém období, lze to nově provést
v menu "Zaměstnanci / Editace údajů" přes nové tlačítko "Prac.poměry dle období".
Ve spodním formuláři zadáte období ve kterém chcete dohledat zaměstnance, kteří u vás tou dobou pracovali.
Program poté prohledá databázi a vypíše všechny pracovníky, kteří měli ve zvoleném období načipovanou
nějakou docházku nebo alespoň absenci. Hledá jak mezi právě aktivními zaměstnanci, tak mezi
těmi, kteří již pracovní poměr ukončili. Tedy i mezi deaktivovanými a také mezi zaměstnanci kteří již
byli z programu i vymazaní a program se je snaží najít v archivu. Pokud tedy dostanete požadavek
například od nějakého úřadu či policie dohledat všechny pracovníky zaměstnané ve vaší firmě v určitém období,
lze to nyní snadno provést. Pomocí zatržítka Tisk lze sestavu rovnou nechat i vytisknout na
tiskárně či uložit do PDF. Tlačítkem Náhled ve sloupečku Docházka lze zobrazit
i výpis docházky dohledaného zaměstnance ve zkoumaném období.
|