Instalace systému Docházka 3000 – rychlé zprovoznění s term. BM-F900

na počítač s Windows


1) Instalace prostředí

Uvedené kroky je vhodné provádět jako správce (administrátor) pokud nemáte práva pro instalaci programů.


A) Spuste soubor instaluj.bat přímo z hlavního adresáře CD disku docházky

B) V úvodním dialogu nic neměňte, jen klikněte na Instalovat ( cestu ponechte C:\ )

C) Po doběhnutí instalace ověřte funkčnost kliknutím na ikonu Dochazka3000, kterou po instalaci najdete na ploše.


Pokud nebude docházka fungovat, buď nemáte oprávnění k instalaci nebo neběží služba Apache či MySQL. To může být způsobeno tím, že jiná aplikace blokuje port 80 (například IIS, Skype) nebo 3306. Spuštěním programu c:\apache\xampp-control.exe a kliknutím na tlačítko „Port-Check“ je možné ověřit, zda není port 80 nebo 3306 obsazen jiným programem než Apache (80) a MySQL (3306). Pokud je například port 80 obsazen programem Skype, je třeba Skype vypnout nebo v něm zakázat používání portu 80.


2. Založení firmy

Klikněte na ploše na novou ikonu „Docházka3000“ a zobrazí se úvodní okno s docházkovým systémem.

(pokud by nefungovala, tak zadejte do prohlížeče adresu http://127.0.0.1/ či projděte na CD příručku /prirucky/reseni_problemu_sw )

Dále klikněte na „Registrace nové firmy“ vpravo a vyplňte název firmy a administrátorské heslo (2x). Poté klikněte na tlačítko „Zaregistrovat“. Po chvilce se v databázi založí nová firma a měla by se zobrazit souhrnná obrazovka s tlačítkem Dále ve spodní části.


3. Zadání zaměstnanců do programu

Přihlaste se přes webový prohlížeč (viz. bod 2) do docházkového systému administrátorským heslem, klikněte na tlačítko Oddělení. Zde můžete zadat jednotlivá střediska Vaší firmy. Vždy vyplníte název a číslo. Poté okno opět zavřete a klikněte na „Zaměstnanci“ a dále na „Editace údajů“. Nyní založíte jednotlivé zaměstnance pomocí formuláře dole. Zadáte jméno, příjmení, oddělení a položka index určuje unikátní osobní číslo zaměstnance. Toto číslo budete poté potřebovat i při zadávání pracovníka do terminálu.


4. Zprovoznění terminálu,

Zapnete terminál, na jeho klávesnici zmáčkněte klávesu M (menu) a dále volby „4. Datum a Čas“ a nastavte správné datum a čas. Potvrzování voleb se provádí klávesou OK vpravo vedle displeje a potvrďte uložení změn.

Terminál pak připojíte do sítě LAN nebo sériového portu PC. U terminálů připojených do sítě LAN opět přes
M (menu) vyberte volbu „2 Komunik. / S흓 a zadáte pevnou volnou IP adresu, pod kterou bude terminál v síti (sdělí Vám ji správce počítačové sítě). Poté vyskočte klávesou OK a potvrďte uložení změn znovu OK a ESC.


5. Zadání zaměstnanců do terminálu,

Zadání zaměstnanců do terminálu provedete opět přes klávesu M (menu) ve volbě „1.Správa Uživ. / Nový uživ.“ provedete novou registraci, zadáte číslo zaměstnance (ID.NO)– musí být stejné, jako má tento zaměstnanec v docházkovém systému nastavené v položce Index. Po zadání indexu (ID) přepnete šipkami dolů na načtení otisku – Otk _ Zaps.otk a potvrdíte OK. Nyní přiloží na pokyn terminálu zaměstnanec 3x prst. Klávesou OK potvrdíte zadání a zaměstnance je vložen. Pokud chcete tomuto zaměstnanci načíst ještě další prst, může hned přikládat druhý prst. Takto může mít každý zaměstnanec zaregistrováno více prstů a pokud by mu později některý nešel načíst, přihlásí se dalším. Nakonec vyskočíte klávesou ESC a buď můžete ještě přiřadit heslo či kartu, nebo klávesou M (menu) a OK tohoto zaměstnance uložíte.

Nyní můžete pokračovat stejným postupem pro zaregistrování dalšího zaměstnance, nebo zadávání ukončit a vyskočit z menu klávesou Esc.


Kdyby se některému zaměstnanci nedařili prsty načíst vůbec,je možné jej zadat v terminálu pod heslem nebo mu přidělit ID kartu či čip. Zaměstnanec si pak nebude docházku čipovat přiložením prstu, ale vyuká své osobní číslo (index, uživatelské ID), zmáčkne OK, vyuká heslo, potvrdí OK a má docházku čipnutou. Nebo jen přiloží kartu.


Přístup do menu běžným uživatelům zablokovat jednoduše tak, že některého zaměstnance zadáte jako administrátora - „Menu / Správa Uživ. / Načtení Admin. / ...“


6. Zadání terminálu do docházky

Nakonec je ještě třeba zaregistrovat terminál do počítače. To provedete v administrátorském menu programu v části „Firma / Terminály BM-Finger“. Terminály připojené po sítí zadáváte v horní části zadáním jejich IP adresy. Terminály připojené sériovým portem pak v nižší části zadáním čísla sériového portu (1-4) do položky COM. Položku Formát přepnete na volbu „6...BM-F900“. Ostatní položky necháte beze změny a kliknete Přidej. Nakonec kliknete na „Spus přenos hned“, abyste otestovali správné nastavení terminálu. Po chvilce by se mělo vypsat hlášení o spojení a v něm by mělo být mimo jiné uvedeno „Navázání komunikace OK“


Pokud máte více terminálů, opakujete body 4 až 6 pro každý terminál.

V nastavení terminálu v docházce v menu „Firma / Terminály BM-Finger“ najdete ještě položku „Automatický přenos každých:“ přednastavenou na 15 minut. Pokud pro účely testování chcete, aby se data do docházky přenášela častěji, můžete volbu snížit.


Z terminálů, které nejsou nikam připojeny, je třeba přenášet data ručně pomocí USB flash disku. Flash pamě připojíte do konektoru na levém boku terminálu, zmáčknete klávesu „M (menu) / 5.PenDrive / Stáhnout / Stáhnout záznamy“ a počkáte na hlášení o úspěšném kopírování. Někdy se USB hned nenačte a je třeba zkusit stáhnutí 2x. Pokud se ani tak nezobrazí zpráva „Stahování dokončeno“, máte vadný disk (nebo nemá formát FAT32) a nepokračujte! Pokud bude kopírování v pořádku, data docházky pak z terminálu vymažete, aby se příště nepřenášela znovu přes M (menu) / 3.Systém / Sprv dat / Smazat zázn.

Následně zapojíte FlashDisk do USB koncovky počítače. V administrátorském menu kliknete na „Zaměstnanci / Editace docházky / Import dat ostatní“. Zde v úplně horním menu vyberete přes tlačítko Procházet z USB flash disku soubor 1_attlog.dat , položku Terminál přepnete na volbu BM-F900 a klinete na Zpracuj. Tím se data přenesou do docházky.


7. Čipování na terminálu:

Zaměstnanec přistoupí k terminálu a pokud chce jen zadat běžný příchod či odchod, zadá své osobní číslo a přiloží prst. Nebo přiloží ID kartu, případně vyuká své ID, zmáčkne OK, vyuká heslo a znovu zmáčkne OK.

Pokud chce zadávat nějaký kód přerušení, například odchod na služební cestu, tak nejprve zmáčkne odpovídající „F“ klávesu vedle názvu absence napsaného na display (např. pro sl.cestu F4) a až poté provede identifikaci prstem, kartou či heslem.

Pokud chce zadávat typ práce při příchodu či odchodu, zmáčkne * (hvězdička) a vyuká kód typu práce nebo vybere šipkami z nabídky. Pro změnu práce v průběhu dne zmáčkne nejprve # (křížek) a poté * (hvězdičku).

Typy práce je ale nejprve potřeba v menu terminálu nadefinovat (M (menu) / 1.Správa uživ. / Prac.kód / M (menu) / Nový - OK a zadat číslo a název kódu. Kódy je třeba nastavit i v SW Docházka 3000 v menu „Firma / Typy práce“ zadat v horním číselníku a ve spodním přidělit zaměstnancům.


Pokud se při identifikaci prstem nedaří otisk načíst, pomůžete terminálu tím, že nejprve vyukáte své ID a až poté přiložíte prst. Terminál pak nemusí otisk porovnávat se všemi v paměti a zaměstnance snáze ověří. V programu lze v menu „Firma / Terminály BM-Finger / Info / Načti údaje z terminálu“ tlačítkem „Povol jen identifikaci 1:1" vynutit režim 1:1, aby terminál splňoval požadavky GDPR.


8. Závěr:

Tímto postupem jste systém zprovoznili a zaměstnanci jej můžou hned používat. Je ale vhodné seznámit se s docházkovým systémem hlouběji, abyste správně nastavili počítání pracovní doby, uměli editovat docházku, vyhodnocovat, porozuměli práci s terminálem atd. Proto doporučujeme prostudovat následující příručky, které naleznete na instalačním CD docházkového systému:

Administrátorská příručka: na CD ve složce \prirucky\ soubor prirucka_admin.doc

Uživatelská příručka: na CD ve složce \prirucky\ soubor prirucka_uziv.doc

Příručka k terminálu: na CD ve složce \terminal/doc/bmfinger\ soubor F900_manual.pdf

Nastavení F-kláves: na CD ve složce \terminal\doc\bmfinger\ soubor F900_a_F2800_klavesy.pdf


On-line nápověda je také přímo v admin. menu docházky – ikona modrého otazníku.

Všechny příručky k programu jsou i v administrátorském menu Firma / Návody PDF a na CD ve složce \Prirucky

Pro zpřístupnění docházky z jiných PC je třeba na tomto hlavním vložit do firewallu vyjímku pro TCP port 80, což je popsáno ve spodní části administrátorské příručky.

Doporučujeme také prohlédnutí videoprezentace, která je na CD ve složce Video.

Zásady pro správné přikládání prstu na snímač


Dodržení níže uvedených zásad zlepšuje rozpoznání prstu při identifikaci, zrychluje její průběh a snižuje pravděpodobnost chybného rozpoznání, tedy odmítnutí platného prstu. S těmito zásadami seznamte Vaše zaměstnance.


Správná metoda přikládání prstu







Š patné přikládání prstu









1) Každý uživatel by si měl pro lepší identifikaci registrovat alespoň 2 různé prsty na pravé ruce a alespoň 1 na levé. Je však možné zadat i všech 10 prstů a pak si můžete čipovat libovolným prstem.


2) Prst by měl být přikládán zpříma co největší plochou na střed snímače otisků pod mírným tlakem.


3) Snažte se prst přikládat vždy stejně a pod stejným úhlem a příliš netlačte ani jej nepřikládejte slabě.


4) Pokud je prst zpocený nebo mokrý, vysušte jej a teprve poté začněte s registrací nebo identifikací.


5) Jestli je prst příliš suchý, dýchněte na něj, anebo ho přitiskněte na čelo a přiložte poté na snímač mírně silněji. Suchý prst způsobuje nejasné skenování obrazu.


6) Nepoužívejte prsty, které mají poškozenou kůži či poranění. Prsty musí být čisté.


7) Pro zvýšení přesnosti rozpoznávání otisku prstů používejte zejména ukazováček, palec či prostředníček, pokud je to možné. Otisk by měl být dobře viditelný i pouhým okem. Pokud tomu tak není, použijte jiný prst s lépe patrným otiskem.

8) Pokud se identifikace nedaří, zadejte nejprve vaše číslo (index či ID), zmáčkněte OK a teprve poté přiložte prst. Tento postup čipování je i v souladu s GDPR. V nastavení terminálu by položka „Mez 1:1“ měla mít hodnotu 5 až 15.


9) Snímač musí být čistý a suchý, zbavený nečistot, mastnoty atd. Při čištění snímače nesmí dojít k jeho poškrábání! Na snímač by nemělo přímo dopadat světlo ze slunce či osvětlení místnosti.


10) Pokud se identifikace nezdaří, přikládejte prst na snímač opakovaně, mírně měňte tlak či náklon nebo natočení prstu. Snímač bude postupně prst načítat znovu a znovu, případně použijte jiný registrovaný prst.


11) V případě, že terminál reaguje pomalu a identifikace se nedaří ani jiným zaměstnancům, vypněte terminál na minutu z napájení a poté jej opět zapněte. Do terminálu přišel ráz z napájecí sítě a bylo třeba jej resetovat. Pokud se tato situace opakuje, doporučujeme napájení terminálu zapojit přes záložní zdroj Smart UPS, který vyfiltruje nestability napájecí sítě.


12) U zaměstnanců, kteří mají problémy s identifikací (špatně čitelné otisky) a nepomáhají ani výše uvedené postupy, můžete k identifikaci použít hesla místo otisků. Nebo, pokud to terminál podporuje, tak bezkontaktní karty / čipy. Stejně tak, pokud nemají zaměstnanci při čipování čisté ruce.