Administrátorská příručka
k systému Docházka 3000
Spuste docházku pomocí ikony Docházka 3000 nebo na PC s docházkou spuste prohlíeč internetu (Internet Explorer, Mozila Firefox ...) a do pole Adresa zadejte http://127.0.0.1/dochazka2001/ případně adresu http://localhost/dochazka2001/ Zobrazí se úvodní stránka docházkového systému.
Do kolonky Heslo zadejte heslo, které jste zvolili jako administrátorské, protoe nejdříve je třeba systém nastavit. Po zadání hesla klepněte na tlačítko Přihlásit. Systém podle hesla pozná, jestli má zobrazit administrátorské menu, nebo menu pro uivatele (v případě e byste zadali heslo standardní, které se běně nechává prázdné). Zadali jste vak heslo administrátorské, take se v levém horním rohu zobrazilo administrátorské menu.
Horní
pás ikon slouí k rychlému přístupu do nejpouívanějích částí
Ikonky
a
slouí pro rozbalení poloek menu
Ikona
říká, e volba obsahuje podmenu
Ikona
a
obsahuje
ji samotnou konečnou funkci
Kombinovaná
ikona
obsahuje podmenu i funkci
Ikona
obsahuje nápovědu k menu.
U
ikon
a
je moné kliknout přímo na název poloky vedle ikony a v hlavním okně
se otevře její funkce.
Pokud
kliknete na ikonu
za názvem poloky, otevře se funkce v
novém samostatné okně,
co je vhodné pro tisk
Vidíte
zde několik tlačítek, ze kterých je menu sloeno. Jedná se zejména o
tlačítka:
Zaměstnanci Pomocí něho se spravují údaje o zaměstnancích a také se zde dá opravovat jejich docházka.
Firma Toto tlačítko umoňuje jednak editovat údaje o firmě, které jsme uvedli při registraci a také firmu ze systému zcela odstranit. Nastavují se zde globální vlastnosti docházky.
Oddělení Zde se editují, přidávají a maou organizační oddělení, do kterých se poté zaměstnanci přiřazují.
Svátky Pod tímto tlačítkem je mono editovat databázi svátků a volných dnů.
Kategorie Tady se nastavují údaje, které řídí výpočet odpracované doby. Kategorií můe být libovolné mnoství a zaměstnanci se do nich zařazují.
Ostatní Toto tlačítko umoňuje administrátorovi vstup do vech ostatních modulů systému (obědy, auta, spisy, oznámení, výsledovka pro mzdy atd.) s nejvyím moným oprávněním.
Odhlásit Poslední tlačítko, pomocí kterého se vrátíte na úvodní obrazovku.
Kontextová
on-line nápověda
- V programu naleznete ve vech menu ikonku
modrého otazníku, na kterou stačí kliknout a zobrazí se podrobná
nápověda k této konkrétní části menu.
Menu Oddělení
Po zaloení firmy je nejdříve třeba zadat do systému organizační oddělení, do nich budeme následně zařazovat zaměstnance. V systému musí být minimálně jedno oddělení a po registraci bylo automaticky jedno zaloeno. Klepneme tedy na tlačítko oddělení v menu a otevře se nové okno prohlíeče, které vypadá následovně:
Systémem zaloené oddělení s názvem testovací je vhodné přejmenovat na nějaké, které máte ve vaí firmě a to klepnutím myi na upravit. Tím se údaj přenese do spodního editačního dialogu, ve kterém můete změnit jméno a číslo oddělení. Pokud změníte jen jméno a číslo ponecháte stejné, je půdní oddělení přejmenováno. Pokud změníte i číslo, pak původní oddělení zůstane a editované se zaloí jako nové. Postupně tedy zalote do systému vechna oddělení.
Pokud budete chtít nějaké úplně smazat, slouí k tomu přísluný odkaz v řádku kadého oddělení. Oddělení, do kterých jsou aktuálně zařazeni nějací zaměstnanci, smazat nelze. Je třeba nejprve zaměstnance zruit, nebo přeřadit do jiného oddělení. Z tohoto důvodu také nelze hned zde smazat odd. číslo 1, protoe při zakládání firmy do něj byl automaticky vloen fiktivní uivatel. Toho můete odstranit v menu Zaměstnanci/Editace údajů. Jakmile jste s editací oddělení hotovi, můete toto okno prohlíeče zavřít a vrátit se k oknu předelému.
Menu Svátky
Po zvolení tlačítka Svátky v administrátorském menu se otevře nové okno prohlíeče, ve kterém můete editovat, přidávat a mazat dny vedené jako státní svátky. Tabulka svátků je automaticky naplněna standardními údaji při zakládání firmy.
Svátky se dělí na pevné a pohyblivé. Pevné svátky jsou kadý rok ve stejný den a měsíc, zatímco datum svátků pohyblivých můe být kadý rok jiné. Jediným pohyblivým svátkem u nás jsou zatím velikonoce a v systému jsou zadány do roku 2020. Pokud budete přidávat nový svátek pomocí formuláře ve spodní části okna, tak u pevných svátku zadejte jen den a měsíc. Rok nechejte prázdný a systém pak tento svátek pouívá kadoročně. Kdy budete nějaký svátek upravovat pomocí odkazu upravit, svátek z tabulky zmizí a doplní se do spodního formuláře, kde jej opravíte a tlačítkem Přidat se uloí zpět do databáze. Na stejném principu se editují i údaje o zaměstnancích (viz. níe). Na konec okno editace svátků zavřete a vrátíte se k oknu předchozímu s administrátorským menu.
Menu Kategorie
V tomto menu se nastavují ablony norem (kategorie) důleité pro výpočet pracovní doby. Pro nastavení práce na směnách naleznete podrobnou příručku na CD ve sloce Prirucky , soubor Nastaveni_smen.pdf
Odklepnutím tlačítka Kategorie / Editace kategorií se otevře nové okno prohlíeče, ve kterém se nastavuje hlavní způsob započítávání pracovní doby, krátkodobých a celodenních absencí. Kategorií můe být libovolné mnoství a kadá můe obsahovat jiné parametry. Zaměstnanci se poté do těchto kategorií zařazují. Na obrazovce tedy vidíme první kategorii, kterou zaloil systém sám při registraci firmy. V horní části je dvouřádkový formulář obsahující pole s názvem této kategorie a větí pole s jejím slovním popisem slouícím pro lepí orientaci v případě, kdy budete mít více kategorií. Pak se zde také zobrazí tlačítka pro přepínání na předchozí a následující kategorii, která zatím nevidíte, protoe v systému je zatím jen jedna kategorie.
Dále je tmavě fialová tabulka s krátkým slovním popisem a v právo u je zelená tabulka plná časů s názvem "Základní parametry". Zde se zadávají na jednotlivé dny v týdnu následující parametry:
Začátek pohyblivé Čas udávající dobu, od které se přítomnost pracovníka započítává do odpracované doby. Pokud pracovník příjde do práce dřív, tak se mu časový rozdíl nezapočte.
Začátek pevné Čas udávající začátek pevné pracovní doby. Pokud pracovník příjde do práce později, bude na kontrolním listě čas příchodu barevně odlien - poruení pracovní doby.
Konec pevné Čas udávající konec pevné pracovní doby. Pokud pracovník odejde z práce dříve, bude na kontrolním listě čas příchodu barevně odlien - poruení pracovní doby.
Konec pohyblivé Čas udávající dobu, do kdy je přítomnost pracovníka započítávaná do odpracované doby. Po této hodině se pracovní doba nepočítá.
Fond Udává minimální délku pracovní doby, kterou by měl zaměstnanec denně odpracovat. Uvádí se bez přestávek v práci.
Důleité - Pohyblivá doba udává interval, kdy se přítomnost na pracoviti počítá jako odpracovaná doba. Aby se přítomnost uznávala, musí být interval nenulový. Take pokud chcete uznávat vekerou přítomnost, nastavíte začátek pohyblivé na 0:00 a konec pohyblivé na 24:00. Pokud to nastavíte i na soboty a neděle a fond u nich necháte nulový (0:00), bude jakákoli práce o víkendu uznaná a započtená jako přesčas.
Níe je růová tabulka, ve které lze mimo jiné nastavit ořezávání (zaokrouhlování) časů příchodů a odchodů. Pokud nějaké ořezávání nastavíte, je to vdy v neprospěch zaměstnance. Například při nastaveném ořezávání odchodů na 15 minut se v případě, kdy zaměstnanec odchází v 14:58 nahraje odchod na 14:45. Analogicky k tomu fungují také příchody. Při příchodu v 6:33 se při třicetiminutovém ořezávání nahraje příchod a na 7:00.
Ořezávání odpracované doby naproti tomu zaokrouhluje a vypočtenou odpracovanou dobu.
Posouvání příchodů či odchodů narozdíl od ořezávání nezaokrouhluje na nejblií násobek zadaného čísla, ale napevno minuty k čipnutým časům přičítá (případně odečítá).
Poloka „Práci ve svátek počítat jako“ umoňuje nastavit chování programu v případě, kdy pracovník příjde do práce ve svátek. Standardně je přednastavena tak, e musí odpracovat celou směnu. Je moné jí přepnout tak, aby vekerá práce ve svátek byla počítána jako přesčas.
Poloka „Minimální uznatelný přesčas“ zase zajistí, e jako přesčas bude uznávána doba napracovaná nad běný denní fond a od určité délky. Take nastavením minimální délky přesčasu třeba na 30 minut lze zamezit např. tomu, aby kdy pracovník bude kadý den v práci o 20 minut déle, vznikne mu na konci měsíce přesčas umoňující vybrat si den náhradního volna.
V dalí části okna vidíme nastavení začátků, konců a fondů pracovní doby u absencí na jednotlivé dny týdne
Kadou absenci představuje jedna tabulka. Ve vrchním červeném řádku kadé tabulky je vidět číslo dané absence a její název, který můete změnit. Pod červeným řádkem je řádek kde se nastavuje, jestli se na dané absenci mají v případě celodenní nepřítomnosti uplatňovat přestávky v práci. Jetě dále na kadý den týdne jeden řádek obsahující tyto údaje:
Začátek Nejdřívějí započítávaný začátek krátkodobé absence.
Konec Nejpozdějí započítávaný konec krátkodobé absence.
Fond Doba započtená jako odpracovaná v případě celodenní absence.
První dva záznamy se pouívají jen u krátkodobých absencí, co jsou takové, kdy pracovník je část dne na pracoviti a část dne mimo pracovitě. Ta část absence, která spadá mezi zde uvedený začátek a konec se z absence započte jako odpracovaná doba. Naproti tomu doba uvedená ve sloupci fond se započte jako odpracovaná pouze v případě absence celodenní, kdy pracovník na pracoviti ten den vůbec není.V kadé kategorii můe být maximálně dvacet druhů absencí. Pokud nechcete nějakou absenci pouívat, nechejte prázdný její název v červeném řádku tabulky. U nových verzí je jetě monost nastavit maximální délku započtení krátkodobé absence. Take lze např. u lékaře nastavit, e tam mohou jít pracovníci kdykoli mezi 8:00 a 13:30, ale uznáte jim maximálně 2 hodiny a zbytek si budou muset nadpracovat.
Ve spodnějí části okna vidíme vedle posledních dvou tabulek absencí také tabulku slouící pro nastavování vypisování přestávek v práci.
Zde nastavené hodnoty se pouijí v případě, kdy si zaměstnanec nevyznačí v docházce přestávku sám a systém mu jí vkládá automaticky. Můete tedy vybrat mezi parametrem vypočítat, kdy se na kontrolním listě docházky vypíe začátek přestávky po 6:00 odpracované doby, nebo parametrem pevná, kdy vypisovaný čas uvedete ve spodním poli. Důleité je, e systém přestávku uvede a odečte od odpracované doby a kdy uznaná práce zaměstnance opravdu dosáhne 6:00 hod. To znamená, e kdy jí nastavíte například pevně na 10:30 a zaměstnanec ten den přijde do práce v 8:00 a ve 12:00 odejde, tak se mu přestávka nevypíe a neodečte, protoe jetě neodpracoval 6:00. Pro lepí pochopení si buď přečtěte popis uvedený přímo v programu, na který se dostanete přes odkaz z velkého levého okna, nebo si to vyzkouejte přímo zadáváním různých údajů do programu (opravdu pevné přestávky lze zadat v menu Kategorie / Pevné přestávky). Dále v této tabulce můete měnit způsob vypisování přestávek na kontrolním listě docházky a to tak, e systém buď vypisuje časy, nebo jen počty přestávek v daném dni. Poloka "Fond pro přestávku" určuje po jak dlouhé době práce se má přestávka vloit a poloka "Délka přestávky" udává, jak dlouho má přestávka trvat. Pod poslední řadou tabulek vidíme tlačítko Upravit, které slouí v uloení Vámi změněných údajů ve vech tabulkách této kategorie včetně jejího názvu a popisu.V případě, kdy budete mít více jak jednu kategorii a právě zobrazenou bude kategorie vloená jako poslední, zobrazí se vedle tlačítka Upravit jetě tlačítko Smazat, kterým tuto poslední (ze dvou a více kategorii) smaete. Minimálně jedna kategorie tedy musí být v systému stále.
V nejnií části okna je formulář, pomocí kterého vkládáte do systému kategorii novou.
K zaloení nové kategorie stačí zadat její název a popis. Pomocí tlačítka Přidej se následně vytvoří kategorie s přednastavenými hodnotami podle vybrané vzorové. Ty poté můete dále upravíte podle Vaich poadavků a tlačítkem Upravit jí opravenou uloíte (viz. výe). Jakmile zaloíte potřebný počet kategorií a nastavíte jejich parametry tak, aby odpovídali poadavkům na výpočet docházky ve Vaí firmě, můete zavřít toto okno prohlíeče a vrátit se k oknu předchozímu s administrátorským menu.
Pokud chcete u konkrétního zaměstnance na určitý den nebo interval nastavit jiné započítávání pracovní doby, vyuijete v menu Zaměstnanci tlačítko Vyjímky docházky. Vyjímka „přebije“ nastavení kategorie.
V menu kategorie jsou i tlačítka pro nastavování kalendářů směn a konfiguraci směnného provozu vůbec. Hromadné i osobní rozpisy směn a to jak denní, tak měsíční. Viz příručka Nastaveni_smen.pdf
Menu Zaměstnanci.
Zde popíeme nejdůleitějí poloky z administrátorského menu Zaměstnanci.
Editace údajů Zde upravujete, zakládáte a ruíte zaměstnance, zařazujete je do kategorií a oddělení, nastavujete jejich práva a uivatelská hesla.
Editace docházky Pod tímto tlačítkem se skrývá okno, které Vám umoňuje editovat docházku
zaměstnanců - upravovat časy příchodů a odchodů, přidávat a ruit záznamy o
přítomnosti a absencích.
Prohlíení docházky Zde je jedna z nejdůleitějích částí – prohlíení docházky a odpracované doby. Umoňuje také převádění přesčasových hodin a to buď automaticky nebo ručně.
Výjimky docházky Umoní nastavit konkrétnímu zaměstnanci na konkrétní den jiný způsob počítání
docházky ne je nastaven v kategoriích
|
Nebo přes litu ikon: |
K rychlé
práci doporučujeme pouívat horní litu ikon:
|
Zvolte tedy nejprve tlačítko Editace údajů. Otevře se nové okno, ve kterém nyní vloíte do systému údaje o Vaich zaměstnancích.
Vidíte, e v systému je ji minimálně jeden zaměstnanec zaloen. Ten byl určen pro seznámení se s programem a testování jeho funkcí. Doporučuji jej teď smazat pomocí odkazu v řádku tabulky s jeho jménem. Nyní začněte vkládat do systému Vae zaměstnance, pokud je tam jetě nemáte zadané.
Poloka Index udává identifikační číslo daného zaměstnance a můe se skládat pouze z číslic. Dva zaměstnanci nemohou mít stejný index. Pokud budete pouívat docházkové terminály napojené na řídící jednotku, musí být indexem číslo v rozsahu 1 a 65535.
Poloka Právo udává oprávnění zaměstnance k prohlíení docházky. Můe být:
Standardní prohlédne si jen svou docházku
Prohlíení vech můe si zobrazit kontrolní list docházky libovolného zaměstnance (vhodné např. pro vedoucí jednotlivých oddělení)
Prohlíení a převod můe nejen prohlíet docházku vech zaměstnanců ve firmě, ale také jim převádět přesčasové hodiny z předcházejícího do násl. týdne (vhodné např. pro pracovníky personálního oddělení)
V poli Heslo nastavujete pracovníkovi jeho osobní heslo, kterým se hlásí do systému v menu výběru pracovníků. Kadý tedy potřebuje znát jak své osobní, tak standardní heslo (větinou prázdné), aby se do systému přihlásil.
Poloka Oddělení určuje, do kterého oddělení v rámci organizační struktury pracovník patří.
Poloka Kategorie určuje, podle které ablony s nastavením započítávání docházky, asbencí, přestávek atd., bude zpracovávána docházka tohoto pracovníka.
Výběrová poloka "Editace docházky" udává, jestli pracovník můe ručně editovat časy příchodů, odchodů a absencí. Pokud toto právo má, zadává se jetě rozsah na sebe, pracovníky stejného oddělení nebo celou firmu. Zatrítko Záznam je aktivní musí být zatreno u zaměstnanců, které máte aktuálně ve stavu. Pokud zaměstnanec odejde, nemusíte jej hned mazat (čím byste jej nevratně vymazali), stačí jej deaktivovat. jeho data v programu zůstanou, jen pracovník ze vech voleb jakoby zmizí, ale zde jej lze v případě potřeby opět aktivovat, kdybyste časem potřebovali s jeho daty dále pracovat.
Dále následuje několik dalích poloek určujících práva přístupu do dalích částí programu. U běných zaměstnanců tyto volby ponechejte ve výchozím stavu.
Pokud k systému pouíváte terminál na karty nebo čipy zapojený případně s řídící jednotkou, jsou zobrazeny dalí volby pro číslo čipu/karty atd. Pokud je zobrazena poloka Evidovat docházku, nechte jí zatrenou a poloky s datumy Nástup a Ukončení musí mít smysluplný interval (např. 1.1.2001 a 31.12.2030).
Pomocí tlačítka Přidej zaměstnance zaloíte. Jakmile budete mít zaloené vechny zaměstnance, sdělte jim jejich uivatelská hesla a heslo standardní (jestli jste nějaké zadali), aby mohli začít systém pouívat.
Kdy nějaký zaměstnanec zapomene své uivatelské heslo, tak mu jedině zde můete nastavit heslo nové. Zaměstnanci si svá hesla mohou měnit v uivatelské části.
V
menu Zaměstnanci
se nachází také tlačítko Editace
docházky. Po jeho odklepnutí se
zobrazí výběrové menu, kde zvolíte zaměstnance a období ve kterém
chcete jeho docházku editovat. Pro rychlé zadání období lze pouít
volby Aktuální období, Tento týden
nebo Minulý
měsíc, případně pomocí modré ikonky
vedle datumů vybrat dny z kalendáře, který se po kliknutí na ikonku
zobrazí (toto funguje i jinde v programu).
Poznámka: Od verze 7.54 se po kliknutí na tlačítko editace přímo zobrazí editace docházky a pracovník i období se vybírá pomocí této horní lity:
ipkami u jména a měsíce lze přepínat na následující/předchozí.
Pokud je okno prohlíeče iroké alespoň 1900 bodů (FullHD monitor), zobrazí se nejen hlavní část pro editaci, ale vpravo je i náhled kontrolního listu z prohlíení docházky, který se po kadé editační změně aktualizuje.
Po odklepnutí tlačítka Zobraz se otevře nové okno prohlíeče, ve kterém můete editovat docházku vybraného zaměstnance ve zvoleném období.
Zde
můete pomocí tlačítka Uprav
v kadém řádku editovat údaje. Tak můete měnit časy a typy příchodů
a odchodů, a také měnit druhy celodenních absencí. Pomocí tlačítka
Sma
můete záznamy odstraňovat. Ikonkou
můete do zvoleného dne přidat nový záznam seancí – příchodů a
odchodů.
V dolní části okna (zelená tabulka) můete vkládat jak záznamy o příchodech a odchodech, tak i vkládat celodenní absence.
Příchody, odchody a přeruení práce (jako krátké sluební cesty, návtěvy lékaře atd.) v průběhu dne zadáváte pomocí části Seance. Seance tvoří vdy pár Příchod – Odchod. Pokud zadáváte nějaký kód přeruení, pak u příchodu tento kód říká, co dělal pracovník předtím, ne přiel do práce. U odchodu naopak kód říká, co dělal pracovník poté, co z pracovitě odeel. Pokud tedy chcete například zadat pobyt na pracoviti od 8:00 do 12:00 s tím, e poté jel pracovník na sluební cestu, bude u příchodu kód nula a u odchodu kód 3 (sl.cesta). V kategoriích je pak nastaveno do kolika hodin se sluební cesta počítá jako pracovní doba v případě, kdy se pracovník z ní ji na pracovitě nevrací. Pokud se vrátí zpět, bude mít u následujícího příchodu (např. v 17:00) opět uveden kód 3. Kdy poté v 17:35 odejde normálně domů, bude u tohoto odchodu ji kód nulový.
Důleité je tedy si uvědomit, e čas mezi příchodem a odchodem je vdy přítomnost na pracoviti. Pokud tedy chcete zadat, e pracovník pracoval od 8:00 do 10:00, poté byl od 10:00 do 12:00 u lékaře a nakonec jetě do 16:00 pracoval, bude docházka zadaná takto:
Pokud by se od lékaře ji do práce nevracel, bude zadaný pouze první řádek a v kategoriích je nastaveno, do kdy a jak maximálně dlouho bude doba u lékaře počítaná do uznané doby (poloka Konec u absence 6)
Pokud je pracovník mimo pracovitě celý den, například na dovolené, týdenní sluební cestě atd., zadáváte pouze datum a důvod v části Absence. ádné časy příchodů a odchodů tento den zadané nebudou.
Kliknutím na tlačítko Interval se formulář změní a u celodenních absencí můete zadat najednou delí období. Takto pohodlně vloíte například týden dovolené.
Zavřením okna prohlíeče se vrátíte k oknu předchozímu, kde můete pokračovat s jiným zaměstnancem, nebo zadat jiné období. Rozsah zadaného období je maximálně 62 dnů. Delí období program nezobrazuje, aby nedolo k přetíení serveru v případě velkého počtu současně zpracovávaných poadavků. Tuto hodnotu vak lze v případě potřeby změnit v nastavení firmy.
V části editace docházky jsou i dalí tlačítka jako Generátor docházky, importy dat nebo třeba Historie oprav, která umoňuje zjistit ruční zásahy, kdo je prováděl, z jakého PC, jak vypadal záznam před úpravou atd.
V Prohlíení docházky je moné nejen zobrazit kontrolní list docházky zaměstnance s přehledem příchodů, odchodů a výpočtem opracované doby, přesčasů a zobrazení povinných přestávek. Je zde také monost spustit buď automatický převod přesčasů, nebo zatrením políčka Převody při prohlíení docházky vpisovat převáděné přesčasové hodiny do spodní součtové tabulky ručně. Například kdy část přesčasu proplácíte.
Podrobný návod naleznete na CD ve sloce Prirucky, soubor Prevody_prescasu.pdf
Význam barevně odliených údajů z výpisu docházky naleznete v menu Zaměstnanci / Prohlíení doch. pod odkazem Info. Jedná se např. o rozpoznání vyjímek, chyb značení, ručně upravených záznamů atd. atd.
Poznámka: Od verze 7.54 se podobně jako u editace po kliknutí na tlačítko prohlíení přímo zobrazí výpis kontrolního listu docházky. Pracovník i období se vybírá pomocí této horní lity:
ipkami u jména a měsíce lze přepínat na následující/předchozí.
V menu Zaměstnanci je mimo jiné i tlačítko Práva editace umoňující zakládání speciálních práv vedoucím. Přehled přítomnosti zobrazí aktuální prezenci pracovníků. Personalistika zpřístupňuje dalí agendu.
Menu Firma
Dalím nepopsaným bodem v administrátorském menu je menu Firma. Po jeho aktivaci se zobrazí toto menu:
Editace Změna údajů o firmě zadaných při registraci
údajů (název, administrátorské heslo, standardní
heslo atd.. Dále jsou zde přístupná některá dalí
globální nastavení. Ikona otazníku poskytuje podrobnou nápovědu k jednotlivým polokám.
Databáze Zde je moné provádět on-line zálohu databáze, její obnovu, testování konzistence atd. Podrobná příručka
pro dalí monosti zálohování, jako je automatická
záloha či záloha i pokozené databáze je na CD ve sloce Prirucky soubor Zaloha_databaze.pdf
Zruení firmy Zde je moné firmu ze systému úplně odstranit. Jeliko se opět jedná o !!NEVRATNÝ!! krok, je třeba zadat jetě jednou administrátorské heslo.
Typy práce Umoňuje sledování vykonávané práce (práce na zakázkách, vyuití strojů atd.
Podrobný návod je na CD ve sloce Prirucky soubor Typy_prace.pdf
Sazby sl.cest Umoňuje nastavení sazeb pro nároky na stravné na sluebních cestách
Uzávěrka Lze k určitému datu uzavřít docházku proti změnám dat starích období
Terminály BM F.. Zadání terminálů s identifikací otiskem prstu on-line připojených po síti či sériově.
Menu Ostatní
Poslední polokou administrátorského menu je tlačítko Ostatní, které administrátorovy umoňuje přístup do vech modulů systému s nejvyím moným oprávněním. Některé moduly jsou málo pouívané (např. Auta, Spisy, Oznámení, Symboly atd.) Ale u těch významnějích alespoň stručný popis.
Obědy – Rozsáhlý stravovací systém umoňující objednávky jídel, sledování výdejů, platby i kreditním způsobem, burza neodebraných jídel atd, atd. Lze vyuít i speciální objednávkové terminály a výdejové čtečky. Podrobná dokumentace je na CD ve sloce Prirucky soubor Strava.
Souhrn doch. – Jednoduchá měsíční sestava s přehledem prezence a absencí
Mzdy – jednoduchý mzdový modul zabudovaný přímo v docházkovém systému, který umoňuje nastavení sazeb, příplatků a sráek. Poté zobrazí výpočet mezd. nejedná se o plnohodnotný systém se zohledněním odvodů, pojitění a dalích.
Absence – Vyhodnocení čerpání absencí pracovníků s moností zobrazení cesáků.
Dovolené – sledování čerpání dovolených, nastavení ročních nároků, meziročních převodů atd.
Směny – Přehled nastavení směn pro jednotlivé zaměstnance.
Kontrola – Několik kontrolních sestav – statistka editovaných záznamů, přesčas a rozdílů, typů příchodů a odchodů, hledání chyb značení docházky, kontrola limitů přesčasových hodin za půl roku a rok.
Noční práce – Vyhodnocení práce pro noční příplatky, odpolední práce, práce ve svátky a o víkendech.
Export doch. – Základní monost exportu denních údajů do CSV nebo XLS souborů.
Průchody – Podrobné sledování čipování docházky přes terminály i PC. Lze dohledat přesný čas čipnutí a stanovitě. Také otevírání dveří u přístupového systému (kdo kdy kterými dveřmi proel).
XML export – Export denních i sumárních údajů do XML soborů pro zpracování v dalích systémech (mzdy)
Výsledovka - Důleitá sestava pro mzdovou účetní. Tuto sestavu předáváte mzdové účetní ke zpracování mezd. Obsahuje nejen sumární údaje o odpracované době, přesčasech, noční a víkendové práci, práci ve svátky, vyhodnocení absencí, výpočtu náhrad sluebních cest, nároky na stravenky atd. Zobraují se jen ty sloupce, které obsahují nějaké hodnoty, aby nebyla sestava zbytečně iroká. Výsledovka umoňuje také export dat do mzdových systémů – po doběhnutí výpočtu zatrhnout volbu Exportovat do souboru. Pod sestavou jsou pak odkazy na CSV či XLS soubory, které umí načítat některé mzdové systémy a dále monost konverze pro dalí mzdové systémy. Patří mezi ně např. Premier, Kopr, Helios, Elanor a dalí, které umí tyto exporty načíst. Oba je moné uloit jak do CSV, tak i XLS a případně dále zpracovávat tabulkovými či jinými programy.
Grafy – grafické znázornění sumárních a statistických údajů z docházky (přes 30 typů grafů)
Výpis s abs. – standardní kontrolní list docházky doplněný a denní výpočty doby uznaných přeruení a absencí
Výkaz – podrobný denní výkaz obsahující podobné údaje jako klasický kontrolní list, ale doplněný o podrobné denní rozepsání příplatků, absencí atd. Obsahuje také sumární tabulku sloek mezd a lze jej i přímo uloit do XLS souboru pro Excel a zde dále zpracovávat (kadý zaměstnanec na samostatném listu).
Přehledka – sestava obdobná výsledovce, ale sami si můete přímo zvolit, které poloky (mzdové sloky) se mají vypisovat. Sestavu lze také exportovat do CSV nebo XLS souborů, podobně jako výkaz či výsledovku.
EET On-line – Modul pro elektronickou evidenci treb. Pro správnou funkci je nutné připojení k internetu.
Exporty do mezd – Přímá podpora dalích mzdových systémů. Obsahuje monost přenosu dat do mzdových modulů v systémech Vema, Stereo, Pohoda (Pamica), OK Mzdy, Perm, Gordic atd. Tyto systémy nelze snadno naučit načítat export výsledovky, proto umí docházka exportovat data přímo ve formátu, který jednotlivé programy podporují. Dále obsahuje univerzální export denních dat pod tlačítkem UniExport, který vyhodnocuje přes 30 údajů o docházce pro kadého pracovníka a den. Uniexport lze uloit v CSV i XLS formátu a kromě mezd lze tato data vyuít i v jiných programech.
Pokud pouíváte mzdový systém, který v docházce zatím není a tento ani neumí vyuít univerzálních exportních souborů, jako jsou dva různé formáty exportu výsledovky, Uniexport, Export XLS a dalí, stačí poádat dodavatele Vaich mezd o podrobnou dokumentaci k importu dat z jiných systémů a předat jí výrobci docházky. Podpora nového mzdového programu je na základě této dokumentace zapracovaná větinou během několik dní a tato úprava je větinou zdarma nebo za cenu aktualizace docházkového programu.
Zákaznické sestavy – Zde je celá řada sestav naprogramovaných podle speciálního zadání některých zákazníků. Pokud poadujete vytvoření vlastní sestavy dle vaeho zadání, lze jí zadat výrobci a bude dostupné právě pod touto volbou. Sestavy jsou větinou vytvořeny zdarma nebo za úhradu aktualizace.
Novinky vyích verzí
Jeliko se systém neustále vyvíjí a jsou do něj přidávány nové funkce často s větí rychlostí, ne s jakou je obnovována tato dokumentace, je vhodné se začíst do stránky popisující změny v jednotlivých verzích, kterou naleznete po instalaci programu pod odkazem Novinky v pravé dolní části úvodní obrazovky nebo čtení on-line kontextové nápovědy dostupné přímo v programu přes ikony modrých otazníků.
Dále je také na instalačním CD v adresáři \video\ presentace s vysvětlením a ukázkami vech funkcí systému. Tuto videopresentaci doporučujeme rovně shlédnout.
Přístup k docházce z jiných PC
Pokud je docházka nainstalovaná na počítači s operačním systémem Windows XP a aplikovaným opravným balíčkem ServicePack2 či vyí, je někdy třeba v zabezpečení ve Firawallu povolit příchozí komunikaci na TCP portu 80. Jinak nemusí být docházka z ostatních počítačů dostupná.
Postup: V ovládacích panelech spustíte „Brána firewall systému Windows“
Na kartě Vyjímky klepnete na „Přidat port“
Do poloky Název zadáte Docházka3000 a do poloky Port napite číslo 80.
Protokol nechte nastavený na TCP a klepněte na OK
Pak ji bude moné připojit se k docházkovému systému i z jiných počítačů sítě.
Na klientském počítači stačí zadat adresu docházky s tím, e část "localhost" nahradíte IP adresou hlavního PC. Tu zjistíte na hlavním PC takto: kliknete vlevo dole na Start / Spustit. Zadáte CMD a kliknete OK. V černém okně napíete příkaz ipconfig a potvrdíte klávesou Enter. program pak vypíe adresu tohoto hlavního PC, kterou pak na klientské zadáte do prohlíeče místo části "localhost". Pokud tedy příkaz ipconfig vypíe např. IP adresu 192.168.1.10, tak na klientském pc zadáte http://192.168.1.10/dochazka2001/
Oprava databáze
Při nečekaném výpadku počítače, na kterém je docházkový systém nainstalován, můe někdy dojít k pokození některé tabulky, respektive jejího indexového souboru. Je to sice málo pravděpodobné, ale pokud se v době výpadku zapisovalo do databáze a počítač není napájen přes záloní zdroj UPS, není to úplně vyloučeno.. Výpadek je větinou způsoben přeruením dodávky elektřiny či „zatuhnutím“ operačního systému
Pokud ji k pokození databáze dojde z jakéhokoli důvodu, poznáte to větinou tak, e některé obrazovky obsahují chybová hláení „Warning ...“, nebo se nepřenáí identifikace z terminálů do docházky. Pro ověření neporuenosti databáze lze vyuít i tlačítko Test databáze v menu Firma / Databáze.
Řeením nápravy tohoto pokození databáze je sputění opravného scriptu, který databázi zkontroluje a opraví. Postup je té na CD ve sloce Prirucky, soubor Oprava_databaze.pdf
1. Nejprve je třeba zastavit v počítači slubu MySQL. To provedete v "Ovládacích panelech" a "Nástrojích pro správu"
otevřít "Sluby" a v seznamu slueb najít MySQL a pravým tlačítkem jí zastavit. Zastavení sluby chvilku trvá, zhruba minutu je třeba vyčkat.
2. Poté spustíte soubor oprav.bat, který najdete na instalačním CD v adresáří \ostatni\|test_db\oprav.bat
Soubor je dobré uloit na plochu a a odtud jej spustit. Odklepnete úvodní hláení a oprava se spustí.
3. Po doběhnutí opravného souboru restartujte počítač (nebo opět spuste slubu MySQL) a pak u stačí zkontrolovat
funkčnost docházky a přenosu čipování z terminálu.
Podrobná příručka je na CD ve sloce Prirucky v souboru Zaloha_databaze.pdf: Zde pouze stručně jedna ze 3 moných metod zálohování a obnovy datdat
Archivace databáze do souboru data.sql se provádí přes příkazový řádek příkazem:
c:\apache\mysql\bin\mysqldump -u root db003444 > c:\data.sql
Obnova dat ze souboru data.sql do databáze se provede pomocí příkazu: ( Pozor, smae aktuální data!)
c:\apache\mysql\bin\mysql -u root -f db003444 < c:\data.sql
Dalí podrobná dokumentace
Některé funkce programu si zaslouí samostatné příručky. Tyto naleznete buď na CD ve sloce Prirucky, nebo aktualizované on-line na webu www.dochazka.eu, kde v sekci Podpora kliknete dole v tabulce na odkaz Dokumentace.
Administrátorská příručka |
|
Základní příručka pro administraci docházky |
Uivatelská příručka |
|
Pro zaměstnance, kteří si docházku čipují přes počítač |
Podrobná dokumentace SW |
|
Podrobná dokumentace, která je i v SW jako kontextové nápověda (modré otazníky) |
Novinky SW |
|
Přehled nových funkcí řazený podle čísla verze programu |
Nastavení směn |
|
Příručka popisující několik moností nastavení při práci na směny |
Nastavení přestávek v práci |
|
Příručka popisující monosti nastavení přestávek v práci (jak dle ZP, tak pevných) |
Absence a přeruení |
|
Příručka vysvětluje zadávání celodenních absencí a krátkodobých přeruení práce |
Typy práce, zakázky |
|
Sledování práce na zakázkách, strojích a podobně. |
Převody přesčasů |
|
Převádění přesčasových / nedočasových hodin mezi měsíci nebo týdny |
Pracovní poměry |
|
Monost evidovat u zaměstnanců více pracovních poměrů |
Personalistika |
|
Modul personalistiky umoňuje rozířenou evidenci údajů zaměstnanců |
Export do mezd pomocí CSV |
|
Popis datových CSV formátů pro export do mzdových programů |
Export do mezd pomocí XML |
|
Popis datového XML formátu pro export do mzdových a jiných programů |
Stravovací systém |
|
Popis modulu stravovacího systému, který je součástí SW |
Přístup z dalích PC |
|
Návod, jak s docházkou pracovat i z ostatních počítačů |
Přeinstalace |
|
Postup pro případ, kdy chcete docházku přesunout na jiné PC (změna serveru) |
Změna TCP portu Apache |
|
Příručka pro změnu TCP portu web serveru docházky, pokud na PC je i jiný webserver |
Autostart ovladače d2001 |
|
Start ovladače sériového čipového terminálu bez nutnosti přihláení do počítače |
Autostart bmfinger |
|
Pokud máte hodně terminálů na otisk prstu připojených přes sí |
Zálohování databáze |
|
Návod na různé monosti zálohy databáze docházky |
Aplikační rozhraní WebAPI |
|
Popis rozhraní on-line komunikace docházky s externími programy |
Pokud potřebujete docházku přenést ze stávajícího PC na nové (například při obnově počítačového vybavení), naleznete podrobnou příručku obsahující i instalaci ovladačů terminálů a přenos dat na nové PC na disku CD ve sloce Prirucky v souboru Preinstalace_On_Off_Bio_Prenos_dat.pdf
Pokud dojde k nekorektnímu vypnutí počítače s docházkou (docházkový server), je vhodné provést kontrolu a opravu databáze pomocí návodu Oprava_databaze.pdf, který je na inst. CD docházky ve sloce Prirucky.
Podrobnějí návody a podpůrné soubory pro přenos dat do mzdových systémů Perm a Pamica (Pohoda) naleznete rovně na CD ve sloce Prirucky.
Řadu úkolů je moné svěřit jinému pracovníkovi, který nemá sice do docházky administrátorský přístup, ale můete mu v menu „Zaměstnanci / Editace údajů“ v poloce „Editace doch.“ nastavit právo Personalista. Takový pracovník poté můe ze svého uivatelského menu zadávat nová oddělení, svátky, přidávat nové zaměstnance a přidělovat jim ID karty/čipy, nastavovat kategorie pracovní doby, směny, vyjímky docházky, dostane se na exportní sestavy, výsledovku atd. atd. Nedostane se vak přímo do administrace, take nehrozí, e by například smazal celou firmu, vyřadil fungování terminálů a podobně. Pracovníků personalistů můe být samozřejmě více.
Nezapomeňte
také na podrobnou on-line nápovědu přímo v programu, která je
dostupná pomocí ikonek modrých otazníků
a která je tedy vdy po ruce i kdy nemáte připojení k internetu nebo
jste ztratili instalační CD docházky s výe uvedenými příručkami.
Na stránkách www.dochazka.eu je také v menu On-line demo / Videonávody k dispozici celá řada velmi podrobných videonávodů jak k samotnému programu Docházka 3000, tak také k mnoha typům terminálů, instalace docházky na různé typy operačních systémů, monost provozu docházky ve virtualizovaném systému a monost hostování docházky v cloudu včetně přenosu dat z terminálů atd.
Ochrana osobních údajů – soulad s GDPR
Program od verze 7.60 poskytuje moduly a funkce, které umoní dosáhnout souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (dále GDPR). Vechny potřebné informace k souladu s GDPR naleznete v docházce v menu „Firma / Návody PDF / Nařízení GDPR“ nebo na instalačním CD ve sloce \Přírucky/GDPR.pdf